Hockeyns historia

Om du någonsin har sett en ishockeymatch så vet du att det inte finns någon boll. Till skillnad från många andra sporter använder ishockey ett litet svart föremål som kallas hockeypuck. Ishockeyåkare måste slåss mot varandra med pinnar, till och med knytnävar, för att få pucken över rinken, förbi målvakten och in i nätet för att vinna matchen.

Du vet säkert redan vad pucken är till för – att skjuta och göra så många mål som möjligt. Men har du någonsin undrat över dess ursprung? Om du har varit nyfiken på att veta var pucken kom ifrån, så har du kommit till rätt ställe.

Hockey puckens bakgrund

De första hockey puckarna som användes i tidiga utomhushockeymatcher var bitar av frusen kogödsel. Andra tidiga versioner gjordes av trä som skurits av trädens grenar. Ibland räcker det med till och med stenar.

Omkring 1875 skars gummibollar i treor och endast mittsektionen behölls. Men att skära bollar var inte en hållbar övning. På 1900-talet gjordes puckar genom att limma två bitar av använt däckgummi. Puckarna varade dock inte länge och delades ofta i två. Slutligen utvecklades en ny metod efter uppfinningen av vulkaniserat gummi av Charles Goodyear 1839. Puckar tillverkades i stora fabriker genom att blanda gummi med speciella bindningsmaterial och en typ av koldamm som kallas kolsvart. Blandningen formades sedan till förformer, klipptes och botades i en ugn.

Resultatet av denna process är dagens hockeypuck. Regulation National Hockey League (NHL) puckar är 3 tum och 1 tum tjocka och väger cirka 5,5 uns. Puckens kant har en rad spår insnidade i ytan så att en hockeyklubba har något att ta tag i när pucken är skjuten. Hockey puckar görs endast i fyra olika länder: Kanada, Ryssland, Kina och Tjeckien. Under en match förblir puckar frusna i en kylare för att förhindra att de studsar på isen. Lagen lägger hela sitt utbud av puckar i en frys under hela säsongen. Puckar roteras så att äldre puckar används först.

FoxTrax pucken

NHL använde en ny typ av hockeypuck i början av säsongen 1995-1996. Det året fick Fox Television Network rättigheterna att sända NHL All-Star Game och Stanley Cup-slutspelet. Nätverket trodde att de kunde locka nya tittare till spelet genom att designa en puck som avgav olika färger av ljus.

Varje puck innehöll ett datorkort, batteri och 20-stiftshål som guidade infraröda emitters, var och en pulserade cirka 30 gånger per minut. 16 sensorenheter placerade runt rinken kommunicerade med emittenter för att följa puckens rörelse. Sensorenheterna kopplades av fiberoptik till datorer ute i “Puck Truck”.

När den bearbetades av en dator kunde ljuset från pucken bara ses på en TV-skärm. En liten blå gloria följde pucken överallt om den inte sköts i högre fart. En röd svans dök upp om pucken sköts i hastigheter över 80 km/h. Svansen blev grön om pucken nådde hastigheter över 75 mph.